Методики виховання та раннього розвитку
Найвідоміша – система Марії Монтессорі, розрахована на виховання дітей із самого початку їхнього життя і до 18 років. Її основу складають ігри, що розвивають образне мислення. Педагогу відводиться роль пасивного спостерігача та помічника. Головний принцип: "Допоможи мені це зробити самому". Педагогіка Монтессорі зосереджується на потребах, здібностях та обдарованості кожної окремої дитини. Діти навчаються найкраще, коли вони можуть самі визначати свій ритм та спосіб навчання.
Основна ідея методики Монтессорі - максимально самостійний розвиток дитини у спеціально створеному середовищі, основний принцип - спонукати дитину до самовиховання, до самонавчання та до саморозвитку. Девіз педагогіки Монтессорі - "Допоможи мені це зробити самому". Вважається, що фізичний розвиток стимулює розумовий розвиток.
Основна ідея методики Глена Домана - випереджаюче навчання і пріоритет зорового досвіду над іншими способами пізнання світу. При навчанні дітей за методикою Гленна Домана використовуються зображення предметів, слів, літер, цифр – стимулювання зору підвищує активність мозку. Важлива складова системи – фізичні вправи. Можливість вільно рухатися – основа міцного здоров'я та гармонійного розвитку дитини. Будучи вченим-нейрофізіологом, Гленн Доман зробив цікаве відкриття: мозок дитини з самого народження запрограмований на навчання, і поки що йде його активне зростання (після трьох років він сповільнюється, а після шести практично припиняється), малюк із насолодою буде вчитися всьому, що ти йому запропонуєш. В основі системи Нікітіних лежить вільний розвиток дитини в процесі гри, без уроків та спеціальних тренувань. Діти самі обирають собі розпорядок та заняття до душі.
Методика Нікітіних будується на навчанні дитини з народження. Багато уваги приділяється фізичному розвитку та загартовуванню, харчування, режиму дня. Методика передбачає постійну присутність батьків у житті дитини – участь в іграх та повсякденних справах. Особливе місце у навчанні займають головоломки, які дитина вирішує за допомогою кубиків, цеглинок, квадратів із картону чи пластику.
Методика Миколи Олександровича Зайцева була розроблена видатним педагогом-новатором із Санкт-Петербурга і застосовується для навчання малюків читання, письма та рахунку. У методичних посібниках Зайцева склади відрізняються за кольором, розміром, об'ємом і звучанням, завдяки чому діти легко засвоюють різницю між голосними і приголосними, твердими і м'якими, дзвінкими і глухими.
На ранній розвиток та навчання дітей читання, письма, основ математики розраховано методику іншого педагога – Миколу Зайцева. Він вважав основою мови склади («склади»), ігрове використання яких у вигляді кубиків і таблиць допомагає дитині опанувати усне та письмове мовлення. Математика дається як наочних прикладів, дозволяють зрозуміти властивості чисел і математичних процесів.
Рудольф Штайнер з його вальдорфською педагогікою пропонує берегти дітей від грамоти та арифметики у перші 7 років їх життя, розвиваючи в них творчий та емоційний початок (діти ліплять із пластиліну, майструють іграшки з підручних матеріалів тощо). У вальдорфських дитсадках відзначають релігійні свята: Різдво, Великдень, нерідко запалюються свічки. І річ тут не в побожності педагогів, а в бажанні познайомити дітей з історією, культурою та традиціями.
Система Дьенеша, мабуть, менш популярна серед батьків, ніж, скажімо, система Монтессорі чи Нікітіна. А тим часом, логічні ігри цього чудового угорського педагога заслуговують на найпильнішу увагу. Адже вони сприяють розвитку логічного мислення, комбінаторики, аналітичних здібностей, формують навички, необхідні для вирішення логічних завдань: вміння виявляти в об'єктах різноманітні властивості, називати їх, адекватно позначати словом їхню відсутність, абстрагувати та утримувати в пам'яті одну, одночасно дві чи три властивості, узагальнювати об'єкти по одному, двом або трьом властивостям.
Блоки Дьенеша дають і перше уявлення про такі складні поняття інформатики як алгоритми, кодування інформації, логічні операції. Ігри з блоками Дьєнеша сприяють розвитку мови: малюк змушений будувати висловлювання з спілками "і", "або", частинкою "не" та ін. Подібні ігри сприяють прискоренню процесу розвитку у дошкільнят найпростіших логічних структур мислення та математичних уявлень. А найголовніше, грати цими кубиками буде цікаво і малюкам двох-трьох років та п'ятирічним дошкільнятам. А деякі ігри зацікавлять навіть першокласників! І будуть їм, до речі, дуже корисні!
Статтi
Замовте дзвінок прямо зараз!
Введіть номер вашого телефону - наш адміністратор зателефонує вам і надасть відповіді на усі запитання
Контакти
Дзвоніть, пишіть або просто завітайте до нас за вказаною адресою. Ми з радістю відповімо на усі ваші запитання